Koncepce školy

Filozofie naší školy: snažíme se vytvářet mateřskou školu rodinného typu a chceme, aby si děti odnesly do života "radostnou odvahu žít".

Máme dvě velké priority: přátelské vztahy mezi dětmi a vztahy mezi zaměstnanci a rodiči dětí. Chceme, aby bylo nám všem v mateřské škole dobře.

Mateřská škola je postavena na křesťanských hodnotách – tj. uznává důstojnost každého jednotlivce a váží si jeho jedinečnosti, uvádí do vztahů a učí je žít. Náboženská výchova nestojí vedle záměrů RVP PV a jejích obsahů a úkolů jako doplněk, ale prohlubuje je a život dítěte tak rozšiřuje o podstatnou životní dimenzi.

Školní vzdělávací program vychází ze vzdělávacího programu "Učím se říkat ty", koncepce předškolního vzdělávání podle Pedagogiky Franze Ketta. Spolupracujeme se Společností Pedagogiky Franze Ketta z. s. a s dalšími mateřskými školami, které mají podobné zaměření, a to jak u nás, tak v zahraničí. Konkrétní formou spolupráce jsou např. společné projekty, další vzdělávání nebo vzájemné sdílení zkušeností.

Žijeme teď a tady a zároveň směřujeme děti do budoucnosti. Neklademe si za cíl pouze přípravu dětí na vstup do základní školy, ale chceme dětem pomoci zařadit se do společnosti – jde nám tedy o celého člověka v jeho rovině intelektuální, citové, volní i sociální… (tedy o všechny klíčové kompetence).

Velkým pomocníkem je nám svět okolo nás. Region, ve kterém se naše školka nachází a jeho jedinečný ráz, tradice a specifika mají své místo v naší škole a záleží nám na tom, aby i školka byla pro naše město obohacením.

Vycházíme také z environmentální výchovy. Zkoumáme přírodu všemi smysly a učíme se zodpovědnosti ve vztahu k prostředí, které nás obklopuje. (Příloha 7 je zkonkretizováním tohoto bodu.)

V každodenních činnostech se zaměřujeme na výtvarné tvoření a hrátky. Významné místo u nás má hudba. Je nám radostí a pomocí v životě.

Nejde nám jen o konkrétní izolované dítě, ale chceme působit v rámci našich možností i na rodinu. Chceme být oporou, pomáhat poradensky, spolupracovat s odborníky. Pro rodiče připravujeme ve spolupráci s odborníky tematické přednášky na různá témata (logopedie, připravenost na školu, agresivita, rodina, pedagogika Franze Ketta, tvoření s dětmi apod.) Spolu se zřizovatelem chceme pokračovat v podpoře neformálního setkávání maminek (projekt Místa v srdci ženy), jehož cílem je posilovat a podporovat osobnost ženy, upevňovat rodinné a partnerské vztahy, vytvářet prostor přirozeného ženského společenství, nabízet prostor k setkávání v prostředí vzájemné důvěry. Rodiče mají možnost si v mateřské škole zapůjčit literaturu z okruhu pedagogiky, partnerských vztahů, psychologie, výchovy apod.

Spolupráce s rodinami dětí je pro nás velmi důležitá. Rodiče mají možnost nahlédnout do života mateřské školy, samozřejmě tak, aby nebyl narušen každodenní řád. Tento prostor je rodičům přirozeně dán v rámci adaptačního procesu, dále pak při různých příležitostech, které vychází většinou z třídních vzdělávacích programů a třídního plánování. Na úrovni celé školky připravujeme a prožíváme některé akce jako Společné zahájení školního roku, Předadventní setkání, oslavy Dne matek ve třídách, Rozloučení s předškoláky a táborák na závěr školního roku. Ochoty mnohých rodičů využíváme při společných brigádách nebo opravách, rády uvítáme pomoc při zajištění kurzu bruslení (přezouvání dětí) nebo při společných výletech. Mnozí nám pomáhají též materiálně a sponzorsky. 

Rodiče mohou do běžného života školky nahlédnout také skrze fotky v zaheslovaném fotoalbu, do kterého mají přístup.



Cíle Školního vzdělávacího programu

Základním a hlavním cílem ŠVP je učit děti radostné odvaze žít, tj. zprostředkovat jim křesťanské hodnoty jako přirozenou součást kurikula, vést je k úžasu nad stvořeným světem, jehož součástí jsou, a tím je dovést k setkání s Bohem – Stvořitelem. Chceme dosahovat klíčových kompetencí v rámci možností jednotlivých dětí.

JAK? Konkrétní cíle:

1. rozvíjet děti

  • ve všech oblastech poznávání: ve hře, zkoumání a poznávání světa, v hledání odpovědí na otázky "proč"
  • ve schopnostech a dovednostech přiměřených jejich věku a individuálním možnostem (týká se dovedností tělesných, řečových, myšlenkových a schopností zručnosti)
  • ve schopnosti se ztišit, soustředit
  • ve smyslu pečování o zdraví své i cizí, předjímání nebezpečí, být tvořiví

2. probouzet v dětech snahu a schopnost

  • být dobří, a tak přispívat k odstranění povyšování jedněch nad druhými
  • učit se být kamarády a dohodnout se, umět odpouštět, odlišovat obranu a útok
  • být zdravě sebevědomý, mít pozitivní myšlení a být radostný
  • učit se společenskému chování
  • umět na chvíli odložit své přání, ukáznit se
  • dodržovat pravidla, unést těžší situaci
  • dokončit činnost
  • učit se úctě ke všemu stvořenému a ke všem lidem i k sobě samým
  • být vděčný, vnímat srdcem, zažít Boha a jeho lásku k nám všem

3. učit se samostatnosti

  • nacházet své kladné vlastnosti a rozvíjet je
  • vědět, že mohu říct "ne", když se mi něco nelíbí
  • zvládnout hygienu a sebeobsluhu

4. spolupracovat dále s rodiči a ostatními odborníky

Náš Školní vzdělávací program

Název Školního vzdělávacího programu:

"MÁM RADOST, ŽE JSEM!"

Největším darem v životě, který člověk dostal, je život sám. Abychom mohli svůj život dobře a kvalitně prožít, je třeba vědět a zakusit, že tady na Zemi mám své místo. Že tu mám své místo právě teď, takový, jaký jsem. Život v naší době není vůbec snadný, a pokud si člověk není jistý tím základním - "Ano, jsem takový a je dobře, že žiju", je pro něj těžké zvládnout požadavky, které nám svět klade. Kde jinde než v rodině a po té v mateřské škole se učíme říkat životu "ano" a radovat se z maličkostí každého dne?

  • V každém tematickém celku si nejdříve uvědomíme své vlastní já – to, že sem patřím, že tu mám své místo; pak si všímáme druhých lidí a okolního světa. (Viz 4 kroky v Pedagogice Franze Ketta, zejména 1. krok: vytváření společenství.)
  • Všímáme si stvoření. Prožíváme svět všemi smysly. Přemýšlíme, jak co funguje, jak všechno se vším souvisí. Klademe si otázky po důvodech a příčinách, po smyslu. Proces poznávání nám přináší radost z bytí v přítomnosti. I my patříme do tohoto dobrého stvoření.
  • Hodně času trávíme venku. Přemýšlíme o potřebě čistého vzduchu, vody, půdy,…, ale také o potřebě vnitřní čistoty srdce, o tématu znečištění srdce (taktéž rukou, očí, uší), o potřebě dobře žít a jak spolu dobře žít; o následcích našeho chování.
  • Poznáváme základní podmínky k životu, ale také vnímáme vnitřní podmínky k plnému životu – potřebu přijetí, domova, bezpečí… budování pozitivního postoje k životu, potřebu řádu, lásky, strukturovanosti, jasnosti.
  • Světlo a tma v našich životech – jsme dobře utvořeni, a máme i svůj stín. Obojí patří k nám. Prožíváme zkušenost vlastních hranic – a přesto říkáme životu ANO.


Metodika celého projektu vychází z projektového, tematického a zážitkového učení (tj. pozorování přírody a všeho stvoření kolem nás, pokusy, výlety…). Děti se učí v přirozeném prostředí a vlastní zkušeností. Je před námi společný proces socializace. Postupujeme od JÁ k TY:

Jsem

  • tady a teď,
  • obdarovaný - jaké jsou moje vlohy,
  • přijatý - mám jméno, mám své místo na zemi, jsem jedinečný (slavení narozenin), žiji ve vztazích,
  • konečný a omezený - snaha nalézt se a uskutečnit se, naplnit svůj život i přes zkušenost vlastních hranic; kladení otázek po důvodech a příčinách, po smyslu,
  • součástí světa - jsem ve světě, jsem s ním ve vztahu, starám se o něj, svým jednáním jej utvářím. Zkušenost překračování sebe sama zažívám nejen při známých, každodenních činnostech, ale vzniká i při setkání s něčím "jiným", s něčím, co neznám a neumím. Je místem, kde se učím.

Dílčí témata ITB

září 1. ZAČÍNÁME...
říjen + listopad 2. BARVY PODZIMU
prosinec 3. SVĚTLO DO TMY ZÁŘÍ
leden + únor 4. ZIMNÍ KRÁLOVSTVÍ
březen + duben 5. JARO - RODÍ SE NOVÝ ŽIVOT
květen + červen 6. VÍTEJ, LÉTO!